Sunday, September 15, 2013

Apa itu Snek Berkhasiat

Salam. . . Bertemu lagi

Sebut je pasal snek mesti terfkir "Twisties", "mister potato", keropok segera, cheese o dan sebagainya yang mudah nak dapat even kat petronas mesra pun ada jual. itulah. . . saya ni pun daif jugak dlm pengetahuan pasal pemakanan berkhasiat ni.  Mungkin sbb tak kisah sgt dari dulu. . menjadikan diri xambil kisah pun asalkan makan xberlebihan.
So bila dah ambil keputusan nak cuba jadi lebih bertanggungjawab soal pemakanan ni memerlukan saya mencari sebanyak mungkin informasi. di mana lagi kalau tak dekat Mr Google. Hehe

Pencarian maklmat mengenai maksud sebenar snek berkhasiat ni payah nak jumpa banyak dalam bahasa melayu. Rata-rata dalam bahasa Inggeris dan dalam pelbagai bentuk olahan. Tak kurang juga banyak yang menarik. Antara yang sempat saya baca ialah. .

Dari snacksense.com :
"A snack is composed of solid food(s), including those typically eaten with a utensil (with or without a beverage) that occurs between habitual meal occasions for the individual, is not a substitute for a meal and provides substantially fewer calories that would be consumed in a typical meal.”


Yang ni pulak dari Yahoo:

"A healthy snack is any small bite to eat that is low in fat. This can include salads with non-fat dressing (no cheese etc), a fat-free yogurt, vegetable sticks, fruit, wholegrain bread (not too much, because of the carbs), a bowl of low-fat cereal with skim milk, etc."


yang kita boleh mudahkan snek berkhasiat ni maksudnya makan diantara waktu makan utama. Makan sikit2la tu. ada cadang jumlah pengambilan tu less than 150 kalori dan ada jugak 100 kalori. Kalau sukar rasanya tu eloklah ambil besederhana sahaja. Jgn sama dengan makan tghari sudah.   . .

sebenarnya agak SUKAR juga pada kita yang mula nak amalkan pemakanan yg sepatutnya ni. . Yelah selalnya waktu break ni. . Kita bedal jugak mee goreng, kuih bagai. Hehehe. . So dah ada ilmu ni why not amalkan.. . Sikit2 lama2 membukit jugak. Heh heh. 

Kalau work day dan kafe agak jauh n peluang utk dapat snek yg ringkas. Amalkan bawak dalam beg tu biskut oat ata biskut high protein yg lain. Sekeping roti wholemeal pun dah cukup. 

Kat bawah ni jadual snek berkhasiat yang disyorkan. Ni saya ambil dari portal MyHealth Kementerian Kesihatan Malaysia. Bolehlah bantu siapa-siapa yg cari snek berkhasiat utk diamalkan. . . 


Makanan
Saiz Hidangan
Tenaga (kcal)
Porsi
Berat (g)
Buah-buahan segar dan sayur-sayuran mentah
Epal, hijau1 Biji
114
40
Epal, merah1 Biji
128
63
Pisang berangan1 biji (sederhana)
93
62
Pisang mas1 biji (sederhana)
50
38
Pisang rastali1 biji (kecil)
43
31
Kurma, kering1 biji
12
31
Duku1 biji
30
7
Durian1 ulas dengan biji
38
13
Anggur1 biji
11
7
Jambu1 potong, kecil tanpa kulit
59
27
Cempedak1 ulas dengan biji
28
18
Langsat1 biji
14
3
Laici1 biji
29
11
Mangga1 biji
232
103
Kwini1 biji
237
134
Mata kucing10 biji (sederhana)
88
36
Oren (limau manis)1 biji (sederhana)
134
38
Oren, mandarin1 biji (sederhana)
116
37
Betik1 potong tanpa biji
159
56
Betik , exotika1/2 biji (sederhana)
350
126
Pear, hijau1 biji (sederhana)
207
133
Pisang kaki (Persimmon)1 biji (kecil)
138
88
Nanas1 potong tanpa kulit
130
59
Prun1 biji
6
13
Kismis¼ cawan
39
117
Rambutan1 cawan
35
10
Salak1 biji kecil
89
45
Ciku (Sapodilla)1 biji
65
44
Jambu air1 biji
52
8
Tembikai1 potong kecil tanpa kulit
238
37
Lobak1 cawan (dadu, 0.5 sm kiub)
108
34
Timun
136
15
Peas, hijau, dalam tin½ cawan
92
53
Tomato1 biji (kecil)
23
5
Sengkuang Cina1 potong
26
22
Sengkuang1 potong
38
8
Bijiran dan produk bijiran
Biskut (Krim Kraker)1 keping
9
40
Roti Kelaparound bun
45
231
Roti Putih1 keping
19
48
Roti Mil Penuh1 keping
25
60
Sandwic Sardin1 keping
28
71
Susu dan Produk Susu
Susu Lembu segar1 cawan (250ml)
256
166
Susu UHT Perasa Cokelat1 paket kecil (1 cawan)
256
174
Susu UHT rendah lemak1 paket kecil (1 cawan)
257
131
Dadih rendah lemak1 cawan (145ml)
150
230
Kekacang, bijian, dan produk berkaitan
Badam10 biji
15
81
Gajus10 biji
24
97
Buah Berangan1 biji
9
17
Kacang tanah¼ cawan tanpa kulit
39
209
Kuaci (kering)½ cawan
50
112
Kuih Tradisi Malaysia
Kuih pau ayam1 biji
85
203
Pau kacang merah1 biji
80
223
Popia1 biji
51
94
Bubur kacang merah1 mangkuk (sederhana)
230
101
Lepat pisang1 keping
93
191
Puding jagung1 potong
90
90
Vadai (kacang dhall kuning)1 biji
60
194


Rujukan :
  1. Manual Prime and Supportive Messages (1997) National Working Group on Healthy Eating, Ministry of Health.
  2. Healthful Recipes, The Wise Choice - Volume 1, 2nd Edition (1999) Nutrition Society of Malaysia in Collaboration with Ministry of Health.


Semakan akhir:14 Julai 2008
Penulis:Norafizah bt. Mohd Nordin

. . .SELEPAS 2 MINGGU.



Salam.. .

Selepas post haritu tak berkesempatan nak update hinggalah harini baru ada sedikit masa nak bercerita. Owh. . .dah 2 minggu rupanya dan begitu jugaklah dengan kehidupan baru bersama Herbalife. Memang nak share sangat dengan anda semua sebab. .. memang terasa perubahannya !!

Actually TUJUAN saya amalkan Herbalife ni untuk kurangkan sedikit berat badan dan sebenarnya untuk membantu diri ini segar bertenaga sepanjang hari. KENAPA PENTING SANGAT?? Mungkin ada yg cakap " alahai bukan masalah sangat pun" tapi bagi working mom, mother of 4, kerja dari seawal 7.45 sehinggalah paling awal jam 5.00 petang.. . Hanya orang2 yang alami perkara macam saya je yg tahu kepenatannya. . .adohai.. .

Kadang balik rumah tak sempat pun nak kemas rumah. Nak masak untuk keluarga. Selalu jugaklah makan malam jam 9 malam. Lepas kemas dapur ala kadar akan tidurkan anak yg kecil (yg masih menyusu badan) hinggalah tertidur. Boleh banyangkan tak kesibukan hari-hari.

Tetapi alhamdulillah...dalam 2 minggu ni. .perkara yang SANGAT BERBEZA ialah..BANGUN PAGI DENGAN RASA SEGAR. Nikmat sangat. Syukur sangat. Lama dah tak rasa segar macam ni waktu pagi.


BERAT BADAN. . .alhamdulillah,pagi tadi timbang ada perubahan. Dari 66.9 kepada 65.5. Not bad untuk org baru macam saya.Baru bertatih. hahahahha. Nanti saya kongsi cerita en suami dan sedikit gambar ya. So stay tune!!